Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poprowadzisz 5-tonowe auto na zwykłe prawo jazdy? Jest tylko jedno "ale"...

wixad
O zwiększenie dopuszczalnej masy apelowali m.in. właściciele kamperów.
O zwiększenie dopuszczalnej masy apelowali m.in. właściciele kamperów. Robert Wozniak
Prawo jazdy kategorii B pozwoli na kierowanie pojazdami do 5 ton? Jest projekt, ale wszystko zależy od tego, jak ułożą się głosy w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Bo na stole leży również bardzo bolasna propozycja.

W Parlamencie Europejskim jest już gotowy projekt zmian w przepisów dotyczących prawa jazdy. Dokument powstał po zakończeniu konsultacji w sprawie trybu zdobywania uprawnień do kierowania autobusami oraz zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej kamperów w ramach kategorii prawa jazdy B.

Ciężarówka dla 17-latka?

Głównym celem zmian ma być rozwiązanie problemu niedoboru kierowców w branży autobusowej oraz usprawnienie dostępu do zawodów w sektorze transportu. Z problemem zmaga się wiele państw unijnych, a przepisy nie ułatwiają rozwiązania problemu - w niektórych krajach np. prawo jazdy kategorii D (na autobusy) uzyskać można dopiero po ukończeniu 24 roku życia.

Aby wypełnić tę lukę, legislatorzy zgodzili się, że osoby w wieku 18 lat i starsze powinny mieć możliwość uzyskania prawa jazdy na samochód ciężarowy lub autobus przewożący do 16 pasażerów, pod warunkiem posiadania odpowiedniego świadectwa kwalifikacji. Dodatkowo, 17-latkowie będą mogli zdobyć prawo jazdy na samochód ciężarowy, pod warunkiem towarzyszenia im przez doświadczonego kierowcę.

4 250 kg. Ale nie dla zwykłego benzyniaka

Największe kontrowersje wzbudzały jednak zmiany limitów wagowych dla kierowców, którzy posiadają prawo jazdy kat. B przez co najmniej dwa lata. Ostatecznie wygrała opcja zakładająca - w przypadku samochodów kempingowych, karetek pogotowia i pojazdów specjalnych – powiększenie limitu masy dla kategorii B (niezależnie od rodzaju napędu ) do 4 250 kilogramów.

Dla pozostałych pojazdów klasy B dopuszczalna masa całkowita wzrośnie z 3 500 kilogramów do 4 250 kilogramów, jednak tylko w przypadku... pojazdów z alternatywnymi typami napędu. Zmiana dotyczyć ma również pojazdów osobowych przewożących 8 pasażerów plus kierowcę.

W projekcie znalazły się również nowe przepisy dotyczący holowania przyczep lub naczep. Dozwolone byłoby holowanie przyczepy lub naczepy o łącznej masie do 5 000 kilogramów.

Odchudzanie upadło. Na razie

Czy sprawa jest przesądzona? Nie ma pewności, ponieważ w kwestii przepisów dotyczących dopuszczalnej wagi pojazdów dla kierowców posiadających prawo jazdy kategorii B do końca trwał w Europarlamencie intensywny spór.

Jeszcze pod koniec ubiegłego roku wydawało się, że przeważyć może inny projekt, zakładający obniżenie dopuszczalnej masy całkowitej dla samochodów objętych prawem jazdy kategorii B do... zaledwie 1,8 tony. Jednocześnie planowano wprowadzenie zupełnie nowej kategorii B+, która wymagałaby dodatkowych szkoleń i zdania egzaminu umożliwiającego prowadzenie pojazdów o masie między 1,8 a 3,5 tony. Ta zmiana miałaby dotyczyć zarówno kierowców prywatnych, jak i zawodowych.

Wprowadzenie nowych przepisów oznaczałoby, że większość kierowców musiałaby podjąć kurs na prawo jazdy B+, ponieważ wiele nawet średniej wielkości aut przekraczałoby nowy limit. W efekcie limit nie dotyczyłby głównie małych aut, a te stopniowo znikają z rynku, ponieważ ich produkcja stała się dla europejskich producentów nierentowna wskutek uchwalonych w Brukseli norm. W kuluarach mówiło się, że głównym celem tych ograniczeń miało być ograniczenie popularności SUV-ów.

Jednakże decyzja w tej sprawie będzie przedmiotem dyskusji w nowym składzie Parlamentu Europejskiego.

W Polsce chcieli jeszcze więcej

Również polscy parlamentarzyści usiłowali dokonać zmian w przepisach dotyczących dopuszczalnej masy aut. W 2019 ówczesny poseł Kukiz’15 Paweł Szramka w swojej interpelacji apelował, aby kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B dłużej niż 5 lat, mogliby nabywać uprawnienia do kierowania pojazdami do 7,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej. Zmiana miała wyeliminować z dróg przeciążone busy oraz odciążyć Inspekcję Transportu Drogowego. Zwiększyć miały się również wpływy do budżetu z opłat za system viaTOLL. Ministerstwo odrzuciło jednak sugestie posła, argumentując to niezgodnością prawem unijnym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Poprowadzisz 5-tonowe auto na zwykłe prawo jazdy? Jest tylko jedno "ale"... - Gazeta Pomorska